Intotdeauna am spus ca pilotii de avioane sunt barbati adevarati care stiu ce e aia adrenalina. La propriu. Au curaj cat carul, o inima puternica, o sanatate de fier si un dram de nebunie. Ce mai, sunt nebunii frumosi pentru care am toata admiratia!
In urma cu cativa ani participam pentru prima oara la un show aerian in Bucuresti. Atunci am ramas cu gura cascata, mi-a placut la nebunie tot ce am vazut pe cer si pentru o clipa mi-ar fi placut sa fiu si eu in locul acelor piloti executand un luping sau pur si simplu privind de la hublou. Am avut ocazia sa discut atunci cu pilotii romani si straini, campioni mondiali sau europeni si am ramas cu amintiri placute. Editia 2013 a Bucharest International Air Show (BIAS), desfasurata sub inaltul patronaj al Majestatii Sale Regelui Mihai I al Romaniei, mi-a demonstrat inca odata ca merita sa vezi un astfel de show. Probabil ca de aceeasi parere au fost toti cei 100.000 de oameni care au stat astazi, 27 iulie 2013 cu ochii pe cer. Si de data aceasta a fost un show de zile mari pe aeroportul Baneasa. Acrobatii de toate felurile in aer. In plus, acum publicul a avut parte si de ”acrobatie’. Radu Valahu a tras un avion Antonov 2 de 6 tone dupa el, urnindu-l din loc.
Albinutele baltice
Peste 100 de piloti si parasutisti de elita au aratat publicului de ce sunt in stare. Intr-o forma de invidiat, pilotii letoni, de la Baltic Bees, le-au aratat romanilor stilul unic de pilotaj unic in lume, executand manevre artistice de maxima dificultate, cu avioane de lupta. ”Nu suntem vedete, suntem simpli piloti”, au tinut sa precizeze albinutele baltice, care au pilotat la viteze ametitoare de peste 800 de km pe ora. Nu au lipsit nici vedetele in domeniu, Jurgis Kayris, campion mondial la acrobatie aeriana, la cei 65 ani ai sai, a lasat publicul fara replica. Iar tanarul Luca Bertossio, de 23 de ani, campion mondial la acrobatie cu planorul arata atat de bine incat le-a impresionat pe romance. Italianul, considerat unul dintre copiii minune ai aviatiei, a uimit intreaga lume cu abilitatile sale demonstrative.
Iacarii Acrobati
La capitolul piloti frumosi si aratosi si Romania sta bine. Iacarii Acrobati, imbracati in costumele lor albe, au facut senzatie pe cer si la sol. YAK-urile 52 TW (fabricate integral in Romania) au zburat jos la o inaltime cuprinsa intre 100 si 800 de metri fata de sol, pe o raza de un kilometru, cu viteze pana la 450 km/h. Dar de departe publicul a fost cel mai incantat de zborurile in formatie, cele mai dificile din cauza temperaturii, dar si cele mai spectaculoase prin inimile desenate pe cer de piloti. Romanii au bifat si aici o premiera, nu doar ca au zburat in formatie la o distanta de 2 metri un avion de celalalt, dar au introdus un avion de linie de pasageri, intr-o formatie de acrobatie. Un tanar pilot roman, dupa ce a urcat pe scena, fiind premiat de organizatori, si-a luat fetita in brate de bucurie. Micuta l-a sarutat pe tatal sau si l-a strans bine de tot cu manuntele, mai ca nu i-ar mai fi dat drumul. Stia ea ceva… si fie vorba intre noi nu e deloc usor sa fii tata intre doua zboruri.
Valahu vs Antonov 2
Radu Valahu si-a pus ambitia sa care un avion in spate. I s-a pus la dispozitie un Antonov 2, de 6 tone, adica echivalentul a 120 de femei. Publicul l-a sustinut si a asteptat momentul urnirii din loc cu sufletul la gura. Chiar daca la inceput au fost mici probleme la demaraj, dupa ce si-a umflat muschii, Valahu a urnit avionul, chiar atunci cand nimeni nu se mai astepta. Este pentru prima oara cand Radu Valahu, pe numele sau adevarat Georgescu, trage un avion dupa el, doborand astfel un record national. Camioane a mai incercat, insa tone de fiare dintr-un avion nu… Astfel, Radu Valahu a devenit primul pilot roman de 130 de kile pentru Antonov 2, fara pasageri ce-i drept. Initial se spunea ca vrea sa urce si oameni in avion, si amatori erau destui. Si eu m-as fi urcat, asa cum am si declarat Roxanei Ciuhulescu, prezentatoarea emisiunii Pro Motor, care era acolo si transmitea in direct de la fata locului pentru ProTV. ”Abia astept sa urc in avion si cred ca Radu il va trage cu brio si avionul va prinde viteza mare”. Pana la urma, spre dezamagirea doritorilor de a urca intr-un Antonov, Valahu l-a tras gol, fara pasageri la bord, doar cu pilotul la mansa. Dar a prins viteza, chiar daca nu din prima, si desi avionul se afla in panta si a intrat intr-o groapa, a fost tras cativa metri de uriasul Valahu.
Parasutistii au facut salturi frumoase
Nu au lipsit nici parasutistii de la spectacol, chiar daca vremea nu era tocmai prilenica pentru ei. Au aterizat cu bine, iar la un moment dat o doamna poştaş a fost paraşutata direct pe pista din Aeroportul Baneasa, cu plicurile special inscriptionate pe care le-au cumparat vizitatorii pentru prieteni chiar in ziua spectacolului. In schimb, pilotul de 130 de kile de la sol, a marturisit ca ii este frica sa sara cu parasuta, deoarece ar putea prinde viteza prea mare. In plus, Valahu a spus ca ar trebui sa vada daca parasuta e omologata pentru…elefanti! Daca s-ar fi putut, mai ca m-as fi incumetat sa sar si eu cu parasuta… Dar eram acolo sa admir spectacolul, sa fac fotografii si sa-l sustin pe Valahu. Mi-a iesit si m-am ales cu bucuria acrobatiilor pe cer si adrenalina la maxim.
Despre Radu Valahu puteti citi mai multe pe siteul clubulgrasilor.ro, iar fotografii de la spectacolul aerian din 2013 puteti vedea la sectiunea de fotografie.